Jesenje namirnice u službi zdravlja

Završena je sezona lubenica, malina, kupina i breskvi, i prvo što nam pada na pamet kada pomislimo na oktobar su jabuke i bundeve.

Upravo one, ali i mnogi drugi prirodni proizvodi, pomoći će vam da i u kišnim i tmurnim jesenjim danima jedete zdravu ali veoma ukusnu hranu. Bilo da kuhate kompot, pravite pitu ili ih jedete svježe, ovih 13 jesenjih namirnica će vam pomoći u gubitku kilograma, a da pritom ne osjetite glad.

One su s pravom na prvom mjestu jesenje ishrane. Ima ih toliko različitih sorti, ali sve su veoma bogate vlaknima i izuzetno hranjive. Mogu se koristiti za skoro sve – od napitaka do glavnog jela. Sa malo kalorija, a bogate vitaminima i mineralima, jabuke regulišu nivo šećera u krvi i smanjuju glad i želju za nezdravim slatkišima. Takođe, zbog svog niskog sadržaja soli sprječavaju taloženje vode u organizmu. Kako i sama poslovica kaže – jedna jabuka na dan, ljekar vam nije potreban!

Kako vam koja jesenja namirnica može pomoći u tome da se oslobodite viška kilograma pročitajte u nastavku teksta…

Bundeva

Bundeva nije samo odlična kao dekoracija za Noć vještica, već je i prava poslastica, koja vam pritom i pomaže u gubitku kilograma. Malo kalorija, ali mnogo vlakana, vitamina i minerala koji se u njoj nalaze čine bundevu veoma jakim antioksidantom. Možete uživati u svježoj ili pečenoj, ona u svakom obliku zadržava svoja hranjiva svojstva. Takođe je uz dodatak cimeta, oraščića, vanile i nekoliko svježih badema izmiksana u blenderu odličan obrok za zdrav početak dana. A tu su i sjemenke iz bundeve, golica, koje su takođe nevjerovatno hranjive i prepune željeza, cinka, kalijuma, cinka, amino kiselina i mnogih drugih minerala koji jačaju organizam i ubrzavaju metabolizam. Zato pravac na pijacu po veliku bundevu.

Kruške

Bogate su vlaknima, koja regulišu digestivni sistem, a zbog pektina u njima imaćete osjećaj sitosti, kažu stručnjaci. Jedna kruška ima samo oko 100 kalorija, pa je ovo slasno voće odlično kao užina, ali i kao glavno jelo ili dezert.

Nar

Nar je veoma hranjivo voće i odličan izvor vlakana koja smanjuju nivo šećera u krvi. Jedna šoljica nara sadrži 150 kalorija i veoma je bogata vitaminima C i K, folnom kiselinom i kalijumom. Od ovog bobičastog voća se često pravi sok, ali uzmite svjež, rastvorite ga i uživajte u zdravoj i hranjivoj užini ili ga polsužite uz palačinke.

Prokulice

Jedna prokulica ima čak 10 kalorija, pola grama vlakana i pola grama proteina, i prave su male, hranjive bombice, koje vas dugo mogu odražati sitim. Možete ih jednostavno propržiti na maslinovom ulju, sa malo bijelog luka, soli i bibera, ili od njih napraviti čips – odvojite male listiće prokulice, pospite malo maslinovog ulja i začina i grilujte ih dok ne postanu hrskavi.

Karfiol

Ovo je pravo jesenje povrće puno vitanimom C, a sadrži dva grama vlakana na pola šoljice. Zato je veoma bitno u zdravoj ishrani i gubljenju kilograma. Možete umjesto pirea od krompira ispasirati kuhani karfiol i dobiti ukusan dodatak jelu uz samo četvrtinu kalorija koje bi onako pojeli.

Paškanat

Dijete koje vas ostavljaju gladnima nisu zdrave i djelotvorne, kažu stručnjaci. Kuhani paškanat ima oko 3 grama vlakana na pola šolje, koja vam pomažu da ostanete siti duže vrijeme. Ovo povrće sadrži i skrob, pa se preporučuje da njime zamijenite ostale namirinice iz te grupe, poput hljeba i riže.

Kesten

Kesten sadrži četiri grama vlakana po porciji, uz samo djelić masti u odnosu na druge orašaste plodove. Takođe sadrže i veći nivo skroba, koji vas čini sitim. Snižavaju holesterol, bore se protiv kancera i kontrolišu krvni pritisak, a to su samo neke od brojnih prednosti. Naravno tu je i miris pečenog kestena koji počinje da se širi ulicama već sa prvim žutim lišćem i grije nas tokom hladnih dana.

Blitva

Ova zelena, lisnata supernamirnica je iz iste porodice kao i cvekla i špinat. Zato je veoma bogata proteinima i vlaknima – tri, odnosno četiri grama sadrži jedna šolja kuhane blitve. Jedući ovo provrće povećat ćete imunitet, spriječiti nedostatak željeza u organizmu i držati krvni pritisak pod kontrolom. Možete ga jesti uz pastu, dodati uz jutarnji omlet ili poslužiti uz grilovanu ribu.

Dunje

Ovo voće, srodno jabukama i kruškama, prepuno je vitamina C, dijetalnih vlakana, antioksidanata i pektina, koji pozitivno utiče na sistem za varenje. Zbog svog kiselkastog ukusa, ne želite da ih jedete direktno sa drveta, ali su odlične u džemovima, marmeladama i slatku, ili kao dodatak piti od jabuka.

Ribizle

Jedna polovina šoljice ribizli je odličan izvor vlakana, a ima samo 25 kalorija. Takođe su pune i polifenola i flavonoida koji pozitivno utiču na rad srca i imuni sistem. Ribizle mogu biti izvanredan dodatak mafnima, palačinkama, ali i salatama i mesu.

Kukuruz šećerac

Jedan klip kukuruza ima manje od 100 kalorija, a ima tako divan slatkast ukus. Veoma je dobar izvor luteina i zeaksantina, koji su ekstremno važni za zdravlje očiju. Kukuruz takođe sadrži i dijetalna vlakna i porteine, koji zajedno stvaraju osjećaj sitosti u organizmu. Nemojte mu dodavati maslac, samo malo soli je dovoljno da bi pojačali njegovu slatkoću.

Celer

Celer je dobar izvor vlakana, vitamina B6, magnezijuma, kalijuma, magnezijuma, vitamina C i fosfora, a kada ga operete i oljuštite, lak je za spramanje i konzumiranje. Dodajte ga supama, salatama, a odlična je zamjena za krompir, jer jedna šoljica celera sadrži samo 42 kalorije, u odnosu na 118, koliko ih ima u krompiru.